Van Sinterklaas en het badhuis - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Willem Dijk - WaarBenJij.nu Van Sinterklaas en het badhuis - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Willem Dijk - WaarBenJij.nu

Van Sinterklaas en het badhuis

Blijf op de hoogte en volg Willem

15 December 2012 | Hongarije, Boedapest

Jó napot,

Mijn excuses voor het feit dat ik u weer vijf weken heb laten wachten voor een nieuwe update. Het geval wil dat mijn agenda de afgelopen weken gevuld was met allerlei activiteiten, waardoor ik niet de mogelijkheid zag om hier een stukje te schrijven. Graag licht ik u echter in over hetgeen ik de afgelopen weken ondernomen heb.

Ondanks de Hongaarse begroeting die ik u hierboven meegaf, is het niveau van mij Hongaars de afgelopen maanden nauwelijks gestegen. In de supermarkt voel ik me ongeveer net als de Pool die in Nederland bij Aldi of Lidl wat schichtig op de kassa kijkt om er zo achter te komen welk bedrag er afgerekend moet worden. Soms probeer ik er nog weleens een ‘goedemorgen’ uit te brengen in het Hongaars, maar het probleem is dat men er dan automatisch van uit gaat dat je ook daadwerkelijk Hongaars spreekt. En die uitdaging die daarop volgt, ga ik liever niet aan. Vandaar dat ik me dus gemakshalve liever onwetend opstel.

Hoewel de taalbarrière dus nog weleens problematisch kan zijn, moet ik u eerlijk bekennen dat ik er inmiddels ook wel gewend aan ben. Immers, alles went, behalve een Drent. Laat ik dan vervolgen door te vertellen wat ik de afgelopen tijd zoal gedaan heb.Omdat het semester nu bijna ten einde is gelopen, heb ik me de afgelopen weken voornamelijk gericht op mijn studie. Ik moest nog een aantal presentaties afwerken en ook de toetsperiode die reeds aangevangen is, vergde de nodige voorbereidingen.

Graag zou ik honderduit vertellen over al die interessant thema’s die we hier besproken hebben, zoals de post-socialistische transitie, de zin en onzin van de Europese unie of de werking van ons anarchische wereldsysteem. Om te voorkomen dat ik te veel ga uitwijden over deze onderwerpen, heb ik besloten me in te houden, maar als ik uw interesse bij dezen gewekt heb, nodig ik u graag een keer op de thee uit om hier eens verder over te bomen. Laat me dan één Hongaarse grap vertellen, die voorbij kwam tijdens college:
Aan het eind van WO II komen twee Hongaren elkaar tegen op straat. Zegt de een tegen de ander: ‘Ik had zojuist een droom. Ik droomde dat de Nazi’s verdreven waren en er niemand terug voor in de plek kwam.’

Naast mijn colleges heb ik natuurlijk ook andere leuke dingen gedaan. Zo heb ik enkele weken geleden, op een goede maandagavond, het uitgaansleven van Boedapest eens verkend. Dat was wel een plezante activiteit, hoewel ik moet toegeven dat ik me weleens beter gevoeld heb op de dinsdagmorgen.

Verder heb ik vorige week ook Sinterklaas gevierd, samen met enkele Amerikaanse vrienden, die vanwege hun Nederlandsche roots ook met het vieren van Sinterklaas bekend waren. Gelukkig verkopen ze in Hongarije ook speculaas en de kruidnoten had ik over komen laten vliegen uit Nederland. Met wat sinterklaasliedjes op de achtergrond, zat de sfeer er al gauw in. Voor het eerst in mijn leven heb ik ook het traditionele sinterklaasdobbelen gespeeld, wat overigens een stuk leuker bleek te zijn als men de opdrachten die bij het spel horen, wat studentikozer maakt.

Voorts had ik afgelopen week ook enkele vrienden op bezoek, die me overgehaald hadden om één van de befaamde Boedapestse badhuizen te bezoeken. Hoewel ik eerst nog wel enkele bezwaren had, verdwenen die al gauw toen we eenmaal op locatie waren. Het was wel een bijzondere ervaring om in een tot 38 graden opgewarmd buitenbad te liggen, met een buitentemperatuur zo rond het vriespunt. Het geeft wel een kick om dan zo af en toe uit het water te gaan om eens te ervaren hoe koud kou kan zijn.

Voor de aankomende tijd staan er ook weer een aantal boeiende activiteiten op het programma. Volgende week zaterdag organiseren we met vrienden een internationale traditionele soepdag, waarbij ik de eer heb om snert te koken, compleet met varkenspoot. Verder staan er ook nog kerst en oud & nieuw op het programma, ook niet onaardig om dat hier te kunnen vieren. En begin januari hoop ik ook nog enkele uitstapjes te maken hier in de buurt. Dan staan er nog een paar toetsen op het programma, alvorens ik per trein weer terug hoop te keren naar Nederland. Waarschijnlijk zal ik rond die tijd wel weer met een update te komen hier!

Groeten uit Boedapest,

Willem-Rutger

• 17 December 2012 - 12:05

Ellen:

Dag am. Willem-Rutger,

Leuk weer eens wat belevenissen te vernemen. Geniet nog maar van het Hongaarse leven, het einde komt al weer een beetje in zicht..

Een goede Kerst en Oud en Nieuw gewenst!

Groetjes,
    Ellen