Eerste collegeweek - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Willem Dijk - WaarBenJij.nu Eerste collegeweek - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Willem Dijk - WaarBenJij.nu

Eerste collegeweek

Blijf op de hoogte en volg Willem

15 September 2012 | Hongarije, Boedapest

Beste volgers,

Het mocht al weer drie weken geleden zijn dat ik voor het laatst iets van me heb laten weten hier. Vandaag dus weer een nieuw reisverslag met nieuwe avonturen!

De afgelopen drie weken zijn vlug voorbijgegaan. De meeste dingen die ik onderneem zijn niet zo nieuw meer voor me, waardoor er geleidelijk aan steeds meer ritme in mijn leven komt. En dat geldt zeker nu het studerende leven is begonnen.

Het meest bijzonder van de afgelopen drie weken dat ik me voor de geest kan halen is mijn bootreisje over de Donau. Het gemeentelijk vervoersbedrijf is namelijk zo goed geweest om een veerboot in de vaart te nemen, waar je met je maandelijkse abonnement ook in mee mag varen. Voor studenten kost die sowieso nog geen €15 per maand; ik was dus tot de conclusie gekomen dat een dergelijke tochtje wel een goed idee zou zijn.

Nadeel van de boot, of voordeel als je toch de tijd hebt, is dat ze niet zo'n haast heeft om op locatie te komen. Als gevolg daarvan deel je het dek met toeristen en lokale bejaarden. En samen met dat gemêleerde gezelschap kun je dan genieten van het geweldige uitzicht op de Donau. U zou het zelf eens uit moeten proberen, zou ik zeggen. Voor het geld hoeft u het in ieder geval niet te laten. Verder had ik toen nog wel geluk met het weer, met 30 graden en een windje was het prima te doen.

Verder heb ik mij de afgelopen tijd goed gedaan aan het voedsel hier. De watermeloen is hier fantastisch en de prijs ervan is navenant. Hetzelfde geldt voor de wijn, die uiteraard in eigen land geproduceerd wordt. Verder natuurlijk de goulash, die kan hier ook niet stuk. En niet te vergeten, de salami. Die doet zeker niet onder voor een Drentse droge worst.

Afgelopen week heb ik dus mijn eerste colleges gehad. Dat was na 4 maanden zonder wel even wennen. Gelukkig is de opzet ongeveer hetzelfde als ik het thuis gewend ben. Kleine klassen met veel interactie. Dat ligt mij wel, dus ik kon gelijk al goed meedoen. Ik heb wel het idee dat het tempo iets lager ligt, maar dat heeft ook wel zijn goede kanten. Er is voldoende tijd om de stof te behandelen.

Daarbij zijn de vakken die ik volg ook wat anders dan die ik in Tilburg gevolgd heb. Sommige leunen meer op politicologie dan op economie, hoewel de link met de economie er wel is. Het is in ieder geval wel goed om wat dieper in te gaan op de veronderstellingen die de economische wetenschap vaak tegen beter weten in maakt. Iets vanuit een ander perspectief zien, heeft zeker waarde.

Qua in te leveren opdrachten valt het hier reuze mee, maar ik moet nu wel meer boeken en papers lezen dan ik gewend ben. Maar ik heb er vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen. Ik ben in ieder geval gemotiveerd om er veel uit te halen nu ik hier ben.

Deze week is trouwens het weer iets minder geweest, waardoor ik voor het eerst lange mouwen en een jas gedragen heb. De regen die gevallen is, was ook wel welkom, want zelfs Jack de Gelder klaagde over het droge speelveld tijdens de voetbalwedstrijd Hongarije - Nederland van afgelopen dinsdag. Nederland won uiteraard met ruime cijfers, wat me enkele felicitaties van Hongaarse collega's opleverde. Dat was wel een leuke ervaring.

Vandaag had ik een barbeque met vrienden en gelukkig sloeg het weer net om in ons voordeel toen we de kolen hadden aangestoken. Het vlees mocht goed smaken en ook aan gezelligheid geen gebrek. Wellicht volgt er nog een foto van dat festijn!

Komende weken zullen vooral in het teken staan van colleges, dus dat zal niet zo spannend zijn. Wie weet dat ik in de weekenden nog wat uitstapjes zal gaan maken en ik zal jullie daar t.z.t. wel van op de hoogte stellen!

Groeten,

Willem-Rutger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Willem

Actief sinds 08 Aug. 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 26948

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Magyarország

Landen bezocht: